Ve stanici Můstek na „zelené“ lince A vyrostla inteligentní nízkoúdržbová instalace naplněná rostlinami, kterou
navrhli a postavili výzkumníci z Univerzitního centra energeticky efektivních budov (UCEEB) ČVUT v Praze. Inovativní
prvek městského mobiliáře má za podpory Dopravního podniku hl. m. Prahy otestovat životaschopnost projektů zvyšujících
kvalitu vnitřního prostředí v problematických prostorách pražského metra.
Kus přírody v metru jako oáza ve frmolu každodennosti. Projekt rostlin v metru vnáší do anonymně industriálního
prostředí záchvěv přírody jakožto přirozeného lidského habitatu. Kromě toho implementace rostlin do metra nabízí
možnost aplikovat prokázaný vliv zeleně na náladu, kognitivní funkce a celkové mentální zdraví lidí.
METROROST se kromě atypického designu může pyšnit i konstrukční a technologickou vyspělostí. Tým výzkumníků
z ČVUT UCEEB při jeho stavbě čerpal z několikaletých zkušeností s testováním implementace rostlin do prvků interiérů
budov pro zvýšení kvality vnitřního prostředí. Rostliny a celá instalace by díky tomu měly přežít na jednom z
nejvíce nehostinných míst, které může veřejné prostředí nabídnout.
O rostliny se stará chytrý systém měření a regulace. V instalaci jsou rozmístěna čidla, jež dodávají do jejího
„mozku“ desítky hodnot. Díky tomu mohou výzkumníci z ČVUT UCEEB postupně optimalizovat algoritmy řízení květináče,
které zajišťují vhodné prostředí pro růst vegetace. Budou se starat o optimální závlahu, tedy vlhkost půdy a
vzduchu. Energii pro fotosyntézu rostlin dodává širokospektrální (prokognitivní) umělé osvětlení od partnerské
firmy Spectrasol. METROROST také umí vyřešit problém s mrazivým počasím v zimních měsících. Na základě naměřených
teplot by měl zareagovat na krizovou situaci zvyšováním teploty vzduchu jak v prostředí nadzemní části rostlin,
tak i substrátu a spodní části vegetace. Sledovat bude také hladinu CO2 uvnitř i vně instalace.
Konstrukčním řešením byl 3D strojařský návrh konstrukčních prvků z desek a spojovacích mnohostěnných kostek
z materiálu na bázi dřeva se sníženou hořlavostí. Ty následně metodou CNC obrábění vyrobil partner projektu Střední
průmyslová škola a Vyšší odborná škola Volyně. Zmíněný postup, který v případě extrémního vandalismu dovoluje
výměnu jednotlivých komponentů konstrukce, zajistil kromě bezpečnostních požadavků i přesnost, nutnou pro realizovatelnost
geometricky komplikovaného tvaru.
To vše by mělo vyřešit obecný problém zelených i jiných instalací ve veřejném prostoru – jejich údržbu. Jedním
z dlouhodobých cílů projektu METROROST je právě monitoring jeho udržitelnosti. Tým ČVUT UCEEB proto bude dlouhodobě
sledovat provozní náročnost instalace a získané údaje následně využije k vyhodnocení efektivity návrhu a nasazených
algoritmů. Není totiž o moc lepších míst k sledování vlivu ruchu velkoměsta než v okolí stanice Můstek.